הקשר בין עיצוב ושיווק מתבטא בכל מיני אופנים: עיצוב המוצר עצמו, עיצוב סביבת המכירות (חנויות ואתרי אינטרנט,) עיצוב הפרסומות, עיצוב הלוגו ומיתוג החברה ועוד. בשורות הבאות נבחן תחום נוסף של העיצוב השיווקי מכמה היבטים שלו: עיצוב המשרד כחלק מאסטרטגיה שיווקית כוללת.
חלל פתוח זה טוב לעסקים?
נתחיל עם דוגמה. לחברה בתחום כלשהו יש מרכז עסקי ובו המשרדים של הצוות. למקום באים לקוחות – וותיקים או פוטנציאליים – שותפים עסקיים ומשקיעים. האם החלל הזה, המקום שבו הלקוחות באים במגע עם החברה, לא משפיע על ההחלטות העסקיות של הלקוחות?
אנחנו יודעים כיום, כתוצאה ממחקרים שונים בתחום הכלכלה, הפסיכולוגיה ותורת המשחקים, שההחלטות העסקיות שלנו אינן מושפעות רק ממשתנים רציונאליים בלבד. אנחנו מושפעים גם ממשתנים קשים יותר להגדרה כמו אסתטיקה, תחושת קרבה ושייכות ועוד. המקום שבו אנחנו עושים עסקים, לכן, משפיע על העסקים שאנחנו עושים. זה המקום שבו חברות שעוסקות בתחום של ניסור בטון, למשל, נכנסות לעסק.
איזה יופי, עשינו עסק
השחקן הכלכלי, ההומו אקונומיקוס, רוצה להרגיש שהוא נמצא בצד המנצח, או בצד שהולך לנצח. כשהלקוח או השותף העסקי או המשקיע נכנס אל המקום שבו הוא צריך ליפול בקסמנו, עלינו לוודא שהחלל שבו נפעיל עליו את קסמינו יהיה כזה שיש לו השפעה חיובית – השפעה מעודדת שתגרום ללקוח/ משקיע / שותף לרצות לעשות איתנו עסקים.
במובן הזה, לקיחת הלוואות כדי להשקיע בשיפוץ המשרד שלנו, בהריסת קירות וחיתוך חלונות וניסור בטון לדלתות חדשות וליצירת חלל חדש היא השקעה עסקית לכל דבר: אם נעשה את העיצוב מחדש בצורה נכונה – עיצוב שיווקי נכון – הרי שנחזיר את ההשקעה באופן כמעט בטוח.
מיתוג חדש בעזרת בטון
שיפוץ ובניה הוא תחום שבו בעלי עסקים חייבים להתעניין יותר. הרבה מהם מדברים הרבה על עיצוב והקשר שלו לשיווק ולמיתוג מחדש של העסק, אבל יותר מדי פעמים הם שוכחים למתג מחדש גם את הסביבה שבה הם עושים עסקים. אפשר לקבוע פגישות עסקים בבתי קפה, מסעדות ושאר מקומות שנועדו להשפיע על לקוחות פוטנציאליים אבל מדוע לא להשקיע את הכסף שלנו בעיצוב מחדש של החלל שכבר יש לנו? מדוע לא לחשוב על רענון המותג שלנו גם באמצעות רענון המקום שממנו אנחנו פועלים?
משרד מעוצב מחדש הוא זריקת אנרגיה אדירה לעסק שמבקש למתג את עצמו מחדש. יתר על כן, אין דבר שמשנה יותר את המיתוג שלנו – את הצורה שבה אנחנו נתפסים על ידי שחקנים כלכליים אחרים – מאשר עיצוב המקום שממנו אנחנו פועלים.
דבר אלי בעציצים
מיתוג נכון באמצעות ניסור בטון איננו דבר קל. זה לא מספיק לשבור קיר או שניים, לפתוח חלון או שתיים; חשוב לדעת מה צריך לעשות כדי שלפעולת השיפוץ תהיה את ההשפעה הרצויה על הלקוחות / משקיעים. עציץ במקום הנכון אומר הרבה, אם הוא אכן ממקום במקום הנכון – סדר, אסתטיקה, שלווה.
רק כשאנחנו מבינים שהקירות במשרד מדברים אל הלקוחות שלנו אנחנו מתחילים לשלוט במה שהם אומרים. זה אולי נשמע קצת כמו כישוף או אגדות ילדים אבל מי שיש לו קצת ניסיון בעולם העסקים כבר מבין עד כמה הדברים הנסתרים מהעין משפיעים על ההצלחה בעסקים.